Bruce Kulic: BK3 | FESTIVALPHOTO

Bruce Kulic: BK3

Review367_Bruce_K

Frontiers/Triada

BRUCE KULIC blev smått känd under sin tid i MEATLOAF, men slog igenom ordentligt under sina 12 år i KISS. Denna soloplatta tar dock avstamp i hans 13 år (1996-2009) efter KISS, och då blir det ingen gladrock.

Inledande ”Fate” skrevs ihop med Kevin Churko (OZZY OSBOURNE), och har ett oväntat bra driv. Gene Simmons medverkar i flegmatiska ”Ain´t Gonna Die”. Den är egentligen rätt schysst men för mycket går i moll. En av mina gamla favoriter, John Corabi (ex. THE SCREAM, ex. MÖTLEY CRUE) förgyller ”Friend of Mine”, som även den är smådyster. Blir man så grubblande och nere av att vara i rockbranschen. Tänk om de hade vanliga 8-17-jobb… Musikaliskt är skivan högstående och gitarren är väl frammixad. ”Hand of the King” är för långsam, tempot är nästan doom. Muntrare blir det i ”Dirty Girl”, där Doug Fieger (THE KNACK) medverkar. Skivbolaget beskriver den som en popklassiker vilket kan diskuteras. Fast den lyfter skivan. ”Final Mile” ekar vagt av ”God Gave Rock´n´Roll to You II” – fast utan glimten i ögat. Det blir intressant igen i ”I Am the Animal”. Där medverkar både Eric Singer och Tobias Sammet, och resultatet blir ett av de klart bättre spåren. När depp-procenten avtar blir det genast utrymme för mer energiflöde. En enda instrumental bland de nya låtarna, men vilken fullträff ”Between the Lines” är. Inte konstigt när två såna gitarrister som Bruce och Steve Lukather släpps loss. En liten myslåt utan för mycket deppighet blir det också. ”Life” känns uppriktig som få andra på skivan. Som en bonus följer ”Skydome” från skivan ”Audiodog” med. Fast jag hade klarat mig bra utan en låt på tomgång extra. Tyvärr är det så skivan känns till stora delar, om än de musikaliska insatserna är finfina.

Fate
Ain´t Gonna Die (Featuring Gene Simmons)
Friend of Mine (Featuring John Corabi)