Sacrifice: The Ones I Condemn | FESTIVALPHOTO

Sacrifice: The Ones I Condemn

Review379_Sacrifice_the_Ones

Cyclone Empire/Sound Pollution

Kanadas mest legendariska thrashband SACRIFICE kommer med första skivan på 17 år. Sättningen är densamma som på den berömda ”Soldiers of Misfortune” 1991. Rob Urbinati (sång, gitarr) har på nytt fått med sig Joe Rico, gitarr, Gus Pynn, trummor och Scott Watts, bas. Infon säger att det är ett av historiens bästa thrashalbum fyllt med musik i klass med SLAYER och KREATOR. 10 nya spår samt en liveinspelning av just ”Soldiers of Misfortune” står på menyn.

Inledande ”We Will Prevail” är inget hinder mot det kaxiga uttalandet från skivbolaget. Till stora delar inleder de instrumentalt men med alla ingredienser jag begär av thrash. Titellåten spar inte på krutet den heller, det känns en hel del KREATOR. Skillnaden ligger i Robs röst. Rösten är dessutom en äkta ”Love Us or Hate Us”, men den passar den musikaliska attacken utmärkt. Tempot är ofta amerikanskt i stil med MEGADETH och SLAYER. På 80-talet hade stilen plus kontrakt med rätt bolag tagit SACRIFICE långt. Gitarrspelet av herrar Urbinati och Rico sitter fint och mycket tyder på att de inte legat av sig. Några smeksamma och minnesvärda refränger à là ”Toxic Waltz” eller ”Disciples of the Watch” är det inte tal om, det lugnaste spåret är svagt konstnärliga “Tetragrammaton”. Riffen är oftast trevligt påhittiga, men tempot kan nog uppfattas som enformigt i längden. Några gäster i form av Jed Simon (ZIMMERS HOLE, STRAPPING YOUNG LAD) och Dave Hewson (SLAUGHTER, STRAPPADO) har de fått med sig på plattans roligaste spår ”The Devil´s Martyr”. METALLICA ekar i inledningen av ”Desolation Alive”, vilket inte heller är negativt. Slutet av skivan har mer groove, men utan att de riktiga stänkarrefrängerna infinner sig. Avslutande europabonusen ”Solidiers of Misfortune (Live)” känns mer innovativ redan i det inledande gitarrspelet. Denna skiva är en riktig rökare för övervintrade 80-talsthrashare, men till en plats bland ”The Big Four” räcker inte materialet.

We Will Prevail
The Ones I Condemn
Give Me Justice