Marshall Law: Power Game | FESTIVALPHOTO

Marshall Law: Power Game

Review390_Power_Game

Angel Air/Border

1988 började MARSHALL LAW sin bana. Ett band från Birmingham från den tiden har givetvis ett sound mellan JUDAS PRIEST, NWOBHM och amerikaner som RACER X och TESTAMENT. Grundarna Andy Pyke (sång) och Dave Martin (gitarr) är fortfarande med i bandet. Andra medlemmar har kommit och gått, idag huserar även Dave Rothan (gitarr, GRAHAM BONNET, ROCK$TAR), Tom Dwyer, bas, och Steve ”H” Hauxwell, trummor, i bandet. Tillsammans med EXCALIBUR ingick de i andra eller tredje vågens sena NWOBHM, med mer melodi och flera softa influenser. En självbetitlad debut kom 1989, och denna uppföljare släpptes ursprungligen 1993. Robin George producerade, och bandet lät tyngre. Fler än 70000 sålda ex i Japan blev resultatet, men hemma i England var det trögare. Efter denna skiva har bandet släppt en live, två studioalbum och en samling fram till tystnaden 2002. 2008 kom återföreningsskivan ”Razorhead” och historien fortsätter... Ökar intresset med denna återutgivning?

Tio originalspår plus den ovanliga singelutgåvan av ”Naked Aggression” erbjuds. ”Chain of Youth” inleder med typisk engelsk arbetarklasshårdrock. Andys röst är inte helt engelsk i tonen, och koruset känns avgjort amerikanskt. Det finns även drag av SAVATAGE och lite hårdare röst modell Bobby ”Blitz” Ellsworth i OVERKILL i ”Another Generation”. Det flyhänta gitarrspelet pekar också mer mot USA. Powerballaden ”No Justice” avslöjar mjukare influenser. Det är precis samma blandning som hos kollegorna EXCALIBUR (fast de förstörde karriären med sliskiga balladen ”Carole Ann”). Det som passar MARSHALL LAW bäst är melodisk power metal som i ”Searching for Paradise”, ”Naked Agression” (BLITZKRIEG möter SKID ROW), titellåten och ”Leviathan”. Bandet påminner om BLITZKRIEG på 90-talet, men med mer amerikanska influenser invävda i Union Jack. Den här skivan är riktigt trevlig, ljudet är bra och det finns några riktiga höjdare. Vad skulle skivbranschen vara utan återutgivningar!?

Chain of Youth
Another Generation
No Justice