Orden Ogan: Easton Hope | FESTIVALPHOTO

Orden Ogan: Easton Hope

Review399_OO_EH

AFM/Sound Pollution

Tyska ORDEN OGAN är AFMs omtalade nya band. De ville bli piratkungar med en speciell cover på senaste RUNNING WILD-tributen, men jag undrar hur de egentligen vill uppfattas? De debuterade redan 2004 med egna produktionen ”Testimonium A.D.”, som följdes upp av ”Vale” 2008 och nu kommer trean.

Introt ”Rise and Ruin” är pampigt och pompigt, som en episk dramafilm. ”Nobody Leaves” dundrar igång och smattrande dubbelkaggar kompar ett Bay Area-liknande upplägg. Fast sången är beskedligare, melodin tydligare och keyboardslingan är periodvis väldigt framträdande. En mild variant av METALLICA möter RUNNING WILD och SONATA ARCTICA. Jag kan inte kalla det eget men blandningen av befintliga stilar är ändå inte vardagsmat. OEDEN OGAN bygger upp trycket stegvis. ”Goodbye” vansläktas inte, koruset kunde varit JOURNEY, gitarrerna SLAYER i mellanperioden och keyboarden något valfritt aktuellt progressivt band, glömde jag det smattrande dubbeltrampet? Titellåten är mer melankolisk, kanske inte så konstigt med tanke på undergångstemat på skivan. Mycket av skivan är tilltalande, för här finns det bästa av det mesta kompetent framfört. Tydligen är det svårt att få in allt i en låt eftersom åtta av låtarna är bra över fem minuter långa. ”All These Dark Years” är riktigt mysig, thrashig och korusdominerad samtidigt, plus piano, dubbeltramp och kvinnlig sång i slutpartiet. Storyn verkar hålla ihop och oftast är skivan småmysig och med en bekant ton. Men mycket är som sagt lånat och ”Requiem” låter mest Loa Falkman. Samtidigt gör de massor rätt, och tar kanske över efter RUNNING WILD om de gör fler låtar i stil med ”We Are Pirates”. ”The Black Heart” fortsätter bra och här finns nog förmåga att bli något. De kan bli Tysklands HAMMERFALL, för många yngre har nog inte hört allt bra de här lånar av.

Rise and Ruin
Nobody Leaves
Goodbye