Rick Springfield: Venus in Overdrive+Live in Springfield | FESTIVALPHOTO

Rick Springfield: Venus in Overdrive+Live in Springfield

Review411_Rick_Venus

Frontiers Records

RICK SPRINGFIELD har hållit på I ca 30 år, han har sålt mer än 19 miljoner skivor och haft 18 Top 40-hits. Denna skiva debuterade på plats 28 på Billboard, vilket är en bästanotering för Rick. 32 dagar tog det att göra färdigt skivan, förutom Rick själv medverkar basisten Matt Bissonette (ex DAVID LEE ROTH). Innehållet verkar inspirerat av att vi människor förblir tonåringar, bara mer härdade av livet.

”What´s Victoria´s Secret” är typisk Rick-pop med massiv refräng och det där eftertänksamma han delar med bl.a. BRUCE SPRINGSTEEN och JOHN WAITE. Det är poppigt men ändå lite rockigt, en hårfin balansakt. Ricks röst känns som alltid igen, opåverkad av hans 30 år som artist. Titellåten är nästan avantgarde för denne man, men tempot fungerar och motverkar hans sockersöta image. Att vara behaglig är en bra karriär, vem kan inte ha en skön lördagsmorgon till ”Oblivious”. Rick berör alltid, konstigt att han lyckas bevara känslan sedan jag hörde honom första gången. Skivan blir aldrig för snäll utan ett snabbare inslag, som ”Time Stand Still” och saxofondränkta ”God Blinked (Swing It Sister)”. De låtarna avviker från mjukisspåret, och ”Mr PC” är inte heller vek. Fast lugnare låtar som ”She” är något övervägande, givetvis. Höjdaren på skivan är enligt mig inte singels ”What´s Victoria´s Secret” utan ”Saint Sahara”, som innehåller en mängd svagt urskiljbara influenser och ett ”my my my” som dominerar som bara poprock kan. Bonuslåten ”Celebrate Youth” ändrar inget på skivan trots ett lätt reggaestuk. En bonusdvd ingår, men den kan jag inte recensera då den inte går att skicka via Ipool. Skivan håller bra klass och är helrätt för åldrande hårdrockare som behöver sänka tempot på lördagsmorgonen.

What´s Victoria´s Secret
I´ll Miss That Someday
Venus in Overdrive