Candlemass: Ashes to Ashes | FESTIVALPHOTO

Candlemass: Ashes to Ashes

Nuclear Blast/Sound Pollution

Efter förra årets “Death Magic Doom” släpper CANDLEMASS ytterligare en live CD/DVD. Två shower är inspelade; Sweden Rock 2009, samt ytterligare en i Aten samma år. CD´n innehåller det svenska festivalgiget. De kör ingen strikt retrogrej, utan fyra av tio låtar är från de två senaste albumen, ”King of the Grey Islands” och ”Death Magic Doom”. Fem låtar är klassiker och avslutningen är en RAINBOW-cover, udda nog. Får se hur väl Robert Lowe (ex SOLITUDE AETURNUS) har funnit sig tillrätta vid miken i Sveriges bäst säljande doomband.

Det finns gamla pinsamheter på nätet där Robert glömmer textrader, men av det märks inget här. Det känns dock lite mysko med mellansnack på engelska, men den värsta reaktionen på Messiah Marcolins frånvaro har lagt sig. Det verkar som om de tre utvalda senaste låtarna; ”If I Ever Die”, ”Hammer of Doom” och ”The Bleeding Baroness”, går hem. De är ju de bästa låtarna på senaste, något ojämna skivan. Tråkigaste ögonblicket på disken måste vara ”Emperor of the Void”, undrar varför de slängde in den. ”The Bleeding Baroness” kan vara början på en ny era för CANDLEMASS. Det är ingen karbonkopia på tidigare eror, men väl svensk doom av toppklass. ”Epicus Doomicus Metallicus” bidrar med ”A Sorcerers Pledge”, men i det fallet saknar jag Johan Längqvist. Till sist skriker sig publiken hes efter gamla klassiker, men de väljer ändå att ta avsked med RAINBOWS ”Kill The King”. Det är väl helt okej, men säkert lite snopet för de som vrålade efter ”Mirror Mirror” eller ”Bewitched”. CANDLEMASS 2010 blandar och ger, de kan vara på väg in i en ny stor era, nästa studioalbum blir avgörande.

Dark Are the Veils of Death
Samarithan
If I Ever Die