Pretty Maids: Pandemonium | FESTIVALPHOTO

Pretty Maids: Pandemonium

Review466_PMaids_Pandemonium

Frontiers Records

PRETTY MAIDS historia sträcker sig 28 år bakåt i tiden. Sångaren Ronnie Atkins och gitarristen Ken Hammer bildade detta danska band, som fick en smakstart med stora turnéer med BLACK SABBATH och RAINBOW. Debuten kom strax efter, och redan 1984 hamnade de på CBS, något som resulterade i den klassiska uppföljaren ”Red Hot and Heavy”. Det stannar inte där, milstolpar som ”Future World” och ”Jump the Gun” följde, innan bandet splittrades. De återkom 1991-92 med ännu en skiva. Detta är faktiskt platta nummer elva, och det var hela fyra år sedan förra skivan släpptes. Bandet består idag av originalen Ronnie och Ken, trummisen Alan Tschicaja och helt nye keyboardisten Morten Sandager. Nyss avhoppad är trogne basisten Kenn Jackson, men ersättare verkar vara Hal Patino. Kan de fortfarande göra monsterhits bland alla förändringar?

Inledande titellåten är både gammal och ny. Det finns drag av starka melodier, men även en aggressivare stil och sång än jag associerar dem med. Sedan börjar det; de tre följande låtarna är typiskt melodiska och har danskarnas vanliga klibbiga refränger. ”Little Drops of Heaven” är utvald till att vara videolåt dessutom. Som de lär på åttiotalet låter de inte riktigt längre, men trots lite mer tyngd så gör de flera melodiska fullträffar. Gitarrduellerna låter inte gammaldags, men refrängen hamras in, precis som förr. ”Pandemonium” är ett mycket mer lyckat möte mellan 1980 och 2000-talet än de tre-fyra tidigare skivorna. Nye keyboard-Morten hålls ofta i bakgrunden, men får mer utrymme i tunga ”Cielo Drive”. Största negativa överraskningen är ”It Comes at Night”, som även följer med som bonuslåt i remixat utförande. Den är riktigt trist, lite åt samma håll som OZZYS senare skivor. Andra halvan av skivan håller inte riktigt lika hög klass som första delen av skivan. ”Breathless” lyfter lite och smygballaden ”Old Enough to Know” är ok. PRETTY MAIDS 2010 känns klart bättre än på länge, men det finns både stora plus och några rejäla minus.

Pandemonium
I.N.V.U.
Little Drops of Heaven