Savage Grace: After the Fall from Grace/Ride into the Night | FESTIVALPHOTO

Savage Grace: After the Fall from Grace/Ride into the Night

Review483_savage_grace_after_ride

Limb/Sound Pollution

SAVAGE GRACE tog sig an sitt andra album 1986. Nu med gitarristen och bandledaren Christian Logue även som sångare. DE åkte snabbt på US Speed + Power Tour tillsammans med HEIR APPARENT. De sistnämndas basist Derek Peace spelade in EP´n ”Ride into the Night” som medlem i SAVAGE GRACE kort därefter. En USA-turné med MOTÖRHEAD blev belöningen. 1989 var bandet vilse och flyttade till New York för att återkomma till LA 1992, något som följdes av en splittring. Nu 2010 släps skivorna remastrade och bandet, numera bestående av Christan med tyska bandet ROXCALIBUR som kompband, skall spela på Keep It True 13.

Öppningsspåret ”Call to Arms” låter väldigt mycket LIZZY BORDEN, melodin och snabbheten hade utvecklats, och ljudet var bättre. Refrängen i ”We Came, We Saw, We Conquered” hamras fast och Christian och nye gitarristen Mark Marshall la in lite extra broderier i gitarrslingorna. SAVAGE GRACE hade utvecklats i sin egen riktning. Mycket 80-tal förstås, men mer speed och utan att låta så mycket NWOBHM som på debuten. Musiken är elegantare, men samtidigt sätter sig inte refrängerna lika hårt. En mer raffinerad version av SATAN bjuds i det thrashiga riffet i ”Flesh and Blood”. En typisk och väl genomtänkt speedlåt. EP´n inleder med titellåten som är mindre polerad, och har en klart bärande refräng.”We March On” låter svagt av MANOWAR med koruset och temat. EP´n håller bättre än fullängdaren, kan nye basisten ha betytt så mycket för bandet. Som avslutning gör de en speedad ”Burn”, inget för kännarna men väl en kul grej. Bonuslåtarna är intressanta. ”Mainline Lover” är ovanlig, gavs bara ut på en ovanlig samling som hette ”American Metal - Heavy ´n´Dirty”. Snällare än så var aldrig SAVAGE GRACE. Två livelåtar är också med. Ljudet är skakigt men vem kan motstå en titel som ”Bare Bottom Blues”? Men speed metal är det inte, fast ”Such a Dirty Mind” hade de tydligen kört live under många år. Soundet är mer LIZZY BORDEN och en hoper hårmetalband. Personligen skulle jag hellre satsa pengarna på ”Master of Disguise/The Dominatress”, fast det finns mer nyanser och polerad produktion här.

Call to Arms
We Came, We Saw, We Conquered
After the Fall from Grace