Master: The Human Machine | FESTIVALPHOTO

Master: The Human Machine

Review517_Master_THM

Pulverised/Sound Pollution

MASTER är Paul Speckmann och Paul Speckmann är MASTER. Bandet har i olika inkarnationer funnits sedan 1983, och är inne på sitt tionde album. Efter att ha tröttnat på USA och amerikanska musiker flyttade Paul verksamheten till Tjeckien. Få band är lika trogna extremmetallens ursprung, som Paul skapade ur punk och heavy metal. Att gitarristen heter Alex Nejezchleba eller trummisen Zdenek Pradlovsky (båda från SHAARK) verkar kvitta så länge bas och sång sköts av Paul.

Titellåten maler bort alla tvivel. Måhända säljer inte MASTER några mängder i Sverige men bandets inflytande på väldens extrema metalband kan inte förnekas. Sången är grötigare än growl och de nedlåter sig inte till dubbelkaggar i onödan. Politik gillar Paul, det märks i ”It´s What Your Country Can Do for You”. Det känns också igen genom bandets karriär. Avsteg från formulan och nymodigheter är inte aktuellt för MASTER. Jag gillar dem bäst i kort format, ”Twisted Truth” är en klar favorit som gungar bra. ”Suppress Free Thinking” håller stilen den med, och ger oss ännu en dos av politik och filosofi. Om än MASTER 2010 inte låter som MASTER 1985 så känns de väl igen; gunget från tidig dödsmetall och heavy metal, energin från punken samt bristen på growl och dubbelkaggar. Något med ”Faceless Victims Expelled” får mig att tänka på MOTÖRHEAD. Få kan mäta sig med dessa två band när det gäller malande envishet och målmedvetenhet. ”Impale to Kill” avslutar föga överraskande i samma metallanda. Så här kommer MASTER att förtsätta så länge Paul Speckmann andas.

The Human Machine
It´s What Your Country Can Do for You
Twisted Truth