Mael Mórdha: Manannán | FESTIVALPHOTO

Mael Mórdha: Manannán

Review578_Mael_Mordha_Manannan

Grau/Sound Pollution

998 AD var MAEL MÓRDHA kung av provinsen Leinster på Irland. Han stred mot landets högste kung och var så hård att han inspirerade dessa fem herrar till att skapa gälisk doom metal. Vad utmärker denna genre? Tja, det spelas horn och blåsinstrument och gäliska används till skivtitlarna och i bookleten. Detta är skiva tre, debuten ”Cluain Tarbh” kom 2005, och följdes av ”Gealtacht Mael Mórdha” 2007. Bakom krigsmålningarna döljer sig; Roibéard Ó Bogail, sång, visslor, piano, horn, Gerry Clince, gitarr, Anthony Lindsay, gitarr, Dave Murphy, bas, och Shane Cahill, trummor.

Detta är inte folkmusik, inledande ”Through the Lungs of the Dead” har historisk text men inga bardtendenser. Ett litet folkinspirerat gitarrparti är bara bra bland all tung doomig heavy metal. Gälisk doom är inte fel. Sångaren Roibéard är rak och oförskönad men utan att growla fungerar han bra till musiken. Gitarristena Gerry och Anthony spelar närmre CANDLEMASS än PENTAGRAM, vilket kompletteras bra av Shanes ganska raska trummor. ”The Doom of the Races of Eire” öppnar med ett riff som påminner om SAXONS ”Heavy Metal Thunder”, innan flöjten tar vid och piggar upp ytterligare. Gälisk doom är alltså något i stil med snabb heavy metal, svensk doom och en halv gnutta bard. MAEL MÓRDHA gör klokt i att inte bli för långsamma. ”Our Ancestors Dwell Here” är ett intetsägande gränsfall. Texterna är gammaldags hårda – bara livsvillkoren var metal på Irland redan kring år 1000. . ”A Nation in Ruins” låter rentav BLACK SABBATH med DIO, fast i MAEL MÓRDHA-inramning. Bandets känsla för hemlandets historia ekar i låtarna och ger dem trovärdighet. De mattas aldrig av, lyssna bara på ”The Gaedhelic Twilight”; Tungt, melodiöst, och medryckande. Sammanfattningsvis så är detta lysande, en enda liten plump på åtta långa låtar ger en kandidat till topp 10 2010!

Through the Lungs of the Dead
The Summoning
The Doom of the Races of Eire