Salem: Playing God & Other Short Stories | FESTIVALPHOTO

Salem: Playing God & Other Short Stories

Review581_Salem_Playing

Pulverised/Sound Pollution

Israeliska SALEM är ett unikt band. De har funnits i hela 25 år och spridit sin extrema metal via tre demos, sju skivor, en EP och två DVD. Denna skiva följer inte mönstret med politiska utspel utan inriktar sig på superhjältar och liknande. Med tanke på vallöftena här hemma så är de två genrerna närbesläktade. Gästar på skivan gör i alla fall Tomas Lindberg (ex. AT THE GATES). De verkar ha satsat rejält på denna skiva, undrar om det gett resultat.

”Drums of the Dead Part 1” öppnar tekniskt och mycket kontrollerat. Growlet av Zeév Tananboim är ganska nära vanlig sång och Nir Nakavs trummor är nära nog kliniskt producerade. Den kvinnliga kören överraskar men passar märkligt nog in i denna låt. Del två av låten har också kvinnlig kör och det ger garanterat SALEM ett eget sound. Mitt i tyngden har de inget överdrivet growl eller aggressivt distade gitarrer, är det Israeliskt? Tempot ändras i ”Exodus”, känslan av teknisk thrash infinner sig, och släpper inte pga. sången. Kören återkommer och förstärker deras egenhet, men det börjar kännas ometalliskt. ”The Downfall of Paris” delas upp i två delar, en av introkaraktär och en thrashig tvåa. Det känns inte riktigt vare sig extremet eller metal när ”The Mark of the Beast” görs i fyra delar, varav en heter ”Beast Lullaby”. Kören, den oerhört rena ljudbilden, snällt growl, jag kan inte kalla detta extremt. Möjligen teknisk thrash, och för mycket sådant slog ihjäl skivbolaget Under One Flag redan på 90-talet. Det meningslösa mellanspelet ”I Hate Pigs” fungerar inte bättre och hur blir det då med långdragna avslutaren ”Playing God”? Det grindas helt plötsligt, samtidigt som kören och den tunna disten är kvar. Growlet hårdnar, det måste vara Tomas Lindberg som dykt upp. SALEM gör sin grej med övertygelse, de övertygar bara inte mig.

Track list
Drums of the Dead Part I
Drums of the Dead Part II