Jorn: Dio | FESTIVALPHOTO

Jorn: Dio

Review582_Jorn_Dio

Frontiers/Bonnier Amigo

JORN LANDE är född för sent. På 80-talet hade han blivit megastjärna och badat i pengar, idag är det tuffare tider. Få kan göra DIO och DAVID COVERDALE (under deras glansdagar) med sådan övertygelse. Hans eget material är ofta ojämt, men han klarar sig nog på MASTERPLAN… och covers. Timingen för denna skiva kan tyckas morbid, men den påannonserades redan två till tre månader innan DIOS tragiska bortgång.

Öppningsspåret ”Song for Ronnie James” är det mest unika här. Den är inte utgiven tidigare. JORN beskriver känslosamt sina minnen av Ronnie James Dio. Sedan vidtar bokstavstrogna eller försiktigt förändrade tolkningar av låtar som ”Invisible”, ”Don´t Talk to Strangers”, ”Stand Up and Shout” etc. Rena rama greatest hits-skivan. Fast de har alla mycket bättre ljud än originalen och de små förändringarna piffar upp låtarna. Det saknas några riktiga örhängen som ”Holy Diver” och ”Last in Line”. Istället bjuds det på låtar som ”Push” (en av få bra på senare skivor) och ”Lord of the Last Day”. RAINBOW får en låt, ”Kill the King”, och BLACK SABBATH två på papperet, ”Lonely Is the Word-Letters from Earth”. Fast JORN smyger in lite ”Sign of the Southern Cross” I övergången. Tyvärr är några låtar skåpmat, som liveupptagningen av ”Straight Through the Heart”. Som en bonus gör JORN både ”Night People” och ”Sunset Superman” från ”Dream Evil”, DIO själv valde oftast bort dessa höjdare. Detta är riktigt bra, troligen är Jorn Lande den i världen som gör detta bäst just nu. Men om du inte ser upp Jorn, så kommer du att sluta dina dagar som coversångare. Dessutom är det lite spel mot ett mål att ha så många ess på hand.

Song for Ronnie James
Invisible
Shame on the Night