Accept: Blood of the Nations | FESTIVALPHOTO

Accept: Blood of the Nations

Review584_Accept_Blood

Nuclear Blast/Sound Pollution

ACCEPT, ett bandnamn som får minnena att flöda. Riffen, refrängerna, rösten, allt passade in i åttiotalshårdrocken. Nu till 2010. ACCEPT återkommer efter 2005-års nostalgispelningar på festivaler som Sweden Rock. 2009 började Peter Baltes, bas, och Wolf Hoffmann, gitarr, lira ihop, nu boendes i New Jersey. UDO var inte intresserad pga. sin solokarriär, och en bekant förde dem samman med Mark Tornillo (TT QUICK). Sedan har det rullat på, och många väntar sig nog stordåd. Hur blev det då?

Faktum är att tyskt möter amerikanskt i ”Beat the Bastards Down”. Gitarrerna känns igen (Wolf och Hermann Frank), och vissa beat är som förr. Tyngden i muskine känns mer som nittiotalsplattorna ”Objection Overruled”, ”Death Row” och ”Predator”. Ironiskt nog är riff och rytm i ”Teutonic Terror” mer amerikanska. Marks röst har anpassats till att ersätta UDO, fast röstregistret är större. Om fansen vill ha det så eller inte kommer att märkas. Här finns inslag som skickar rysningar nedför ryggen när 80-talsriffen får utrymme. Men tyngd verkar ha prioriterats före melodi och riffen är inte sällan väl simpla, inte minst för Wolf. Ett typexempel är den malande ”The Abyss”, det snälla solot till trots. Nej, jag hoppades på en skiva med en massa låtar i stil med titellåten; melodi, bra riff, allsångskörer och Marks riviga röst, bravo. Det finns även en tanke bakom texten. Keyboards! På finskt manér kryddar de ”Shades of Death”. Det är en lång låt (7.32) och kören misslyckas för en gångs skull. ”Locked and Loaded” är väl snabb och hård men fungerar, ACCEPTS patenterade gitarrspel och en giftig refräng räddar. Det finns en smäktande ballad i form av ”Kill the Pain”. Marks röst når andra nivåer än UDOS och det blir riktigt bra. Ändå blir det ingen ny ”Amamos la Vida”. En riktig ACCEPT-låt i form av ”Pandemic” blandas med enkla halvmisstag som ”Rollin´ Thunder”. Halvfartslåtar har de ett antal klassiska bakom sig, som ”Breaking Up Again”. ”New World Comin´” har en del kvar till den nivån men är helt ok. När CDN är slut är det känslan av en missad chans som känns mest. Jag hittar tre låtar som är som jag hoppades. Jag mäter ACCEPT på guldvåg och har stora krav och förväntningar på bandet. Skivan känns medelmåttig och jag tror inte att detta blir en stabil lineup.

Beat the Bastards
Teutonic Terror
The Abyss