Mattsson: Tango | FESTIVALPHOTO

Mattsson: Tango

Review595_Mattsson_Tango

Lion/Warner

Skivbolagsägaren Lars-Eric Mattsson fortsätter med sin melodiska progg metal blandat med neoklassiskt och etniskt. Mer etniskt än ”Tango” blir det knappast nordöst om Sverige. Övriga på skivan är hans favoritsångerska Adrienn Antal, STATUS MINOR-sångaren Markku Kuikka och trummisen Eddie Sledgehammer. Resten, samt sång på två låtar sköter Lars-Eric själv. Undrar hur de har utvecklats på denna den femte skivan.

Flyhänte Lasse och Adrienns silkesröst öppnar ”Never Stand Down”. Refrängen finns där och takt och tempo är precis så egenartat progressiv som jag associerar med MATTSSON. En närmast Ritchie Blackmore-aktig blues är mellanspel och fingerfärdigheten blomstrar. Det finns något poppigt över refrängerna också, vilket förstärks av Adrienns röst. Samtidigt finns den neoklassiska hårdrockgitarren med, blandningen är väldigt MATTSSON. På tal om etniskt så heter ju titellåten ”Tango”. Väldigt ometalliskt, och inte min grej om än arrangemangen är snyggt och eget. Långa ”The Grand Escape” är storslagen och pompös, och sjungs av Lasse själv. De blir tyngre i ”Shadows”, Adrienn låter inte så metal så Markku tar över. Jag tycker att skivan behöver lite mer tyngd, och de klara det utan att tumma på progressiviteten. MATTSSON tar ut svängarna och skapar ganska svår men trollbindande musik, om man ger den tid. Solot i ”The Scream of My Soul” är en liten pärla men låten fastnar ändå inte. Jag tror att de måst ta till fler neoklassiska och påhittiga låtar som ”The Fire Is Burning”. Förmågan att göra musik är så tydlig men de gör det svårt för sig ibland. Instrumentala ”Tour de Force” sitter bra på skivan, bandet känns som allra tightast och tillgängliga i den låten. Avslutet med jazziga ”Slave to the Road” gör att de avslutar lika vågat som de började. För de trogna fansen är detta mums, för övriga gäller att man vågar lyssna med ett öppet sinne.

Never Stand Down
Believe
Tango