Cyril Achard: Violencia | FESTIVALPHOTO

Cyril Achard: Violencia

Review596_Violencia_Cyril

Lion Music/Warner

Fransosen CYRIL ACHARD är tillbaka med en powertrio med trummisen Eric Lebailly och basisten Franck Hermany (ADAGIO). Cyril gör ofta jazz men nu är det hårdare, som en mix av STEVE LUKATHERS driv och METALLICA enligt infon. Tydligen är just Hetfield & Co en stor inspiration till denna skiva, något som märks väl med en titel som ”Saint Hetfield”. Trots att sångare saknas är det traditionellt låtskrivande med verser och refränger som ska mixas med instrumentalmusik. Hur ska detta låta?

Rock är inte Cyrils vanliga genre. Inledande ”Brutalize” avslöjar att det är en instrumentalist som spelar, snabbt och brutalt. Det finns ett driv och ett mästerligt handlag, men ingen rå, oborstad attityd. ”Saint Hetfield” känns väldigt långt från METALLICAS småråa bankande. Trion är mycket följsam och samspelt, men det rockar helt enkelt inte. Cyril är och förblir mer instrumentalist än 99 % av alla rock-/metalgitarrister. Hur sedan en sångare skulle passa in bland kompositionerna begriper jag inte. Prova att tänka in en text till t.ex. ”It´s a Gloomy Day”. Nej just det. Titellåten är inte direkt någon metallstänkare heller, namnet till trots. Första låten som motsvarar infon är sexan ”Sweet and Furious”. Den har driv och om än det är lite för mycket gitarr i mixen så skulle den klara en text. ”Strong Herated” verkar följa trenden, och när Cyril & Co. spelar vad som utlovas är det bra. När ”I Don´t Believe” avslutat skivan konstaterar jag att en hyfsad instrumentalskiva fått fel titel och beskrivning, bara två låtar av åtta är vad de borde. Betyget blir därefter.

Brutalize
Saint Hetfield
All or Nothing