Neverland: Ophidia | FESTIVALPHOTO

Neverland: Ophidia

Review599_Neverland_Ophidia

AFM/Sound Pollution

NEVERLAND är en ovanlig blandning av en grekiska och resten turkar, som spelar progressiv symfonisk metal. Två sångare; Oganalp Canatan och Iris Mavraki, utmärker bandet. Dessutom är de sju totalt. Iris gick samman med det turkiska bandet DREAMTONE, som är ganska berömda i hemlandet, och vips var NEVERLAND. Gästar på skivan gör Jon Oliva (SAVATAGE), Edu Falchi (ANGRA/ALMAH) och Urban Breed (ex TAD MOROSE, BLOODBOUND). NEVERLAND siktar på att nå fans av BLIND GUARDIAN, DREAM THEATER och FATES WARNING, är de nåbara?

”This Voice Inside” börjar med att Iris inleder med tal innan Oganalp tar vid. Temat för skivan är ondskan i samhället och i mänskligheten som helhet. Trummorna är väl frammixade, gitarrerna känns frånvarande men Guneys Ozsan keyboards är pigg och väl med i ljudbilden. Stilen känns igen, men inte helt. Öppningsriffet i ”Silence the Wolves” känns inte typiskt alls, kan det vara något turkiskt? Titellåten är en medryckande historia. Med melodi men de känns lite för lättviktiga för att hålla jämna steg med sina valda jämförelseobjekt. Erin Arkman har däremot gett NEVERLAND ett kristallklart ljud. ”Will of God” förstärker det intrycket då ljudet är bra, låten melodiös – men de borde ha lämnat bardtendenserna till RITCHIE BLACKMORE. ”Invisible War” har några snygga taktbyten, men imponerar i övrigt knappast i Europa. NEVERLAND blir aldrig så trevliga som i ”No One Leaves the Hive”, där deras underfundighet samspelar med melodin och alla röster känns rätt. Samtidigt känns de allt för snälla i tonen och Iris låter knappt metal alls. En blandad skiva med snygg produktion.

This Voice Inside
Silence the Wolves
Ophidia