Ghost Machinery: Out for Blood | FESTIVALPHOTO

Ghost Machinery: Out for Blood

Review605_Ghost_Machinery_OfB

Limb/Sound Pollution

Sångaren och gitarristen Pete Ahonen (BURNING POINT) ät produktiv. En del av hans output passade inte i hans huvudband, så hans bildade GHOST MACHINERY. Detta skedde 2002, och resultatet är två demos, och numera även två skivor. Efter några medlemsbyten, och en tillagd sångare då Pete vill koncentrera sig på gitarren, består bandet idag av; Pete, Taage Laiho (ex. ALTARIA), sång, Sami Nyman, bas, Mikko Myllylä, gitarr, och Jussi Ontero, trummor och keyboard (!). Stordåd utlovas, i med CDN. Jag har inte så stormande minnen av debuten, ”Haunting Remains”, som jag recenserade 2004/05.

Taage presenterar sig direkt med ett diskret skrik till ganska tung power metal. Det blir ingen tattarpolka pga. tyngden och den diskreta keyboarden. Gitarrsolot är lite neoklassiskt, men mest av allt retro. Titellåten tar dem definitivt ur power metallfacket och styr dem mot bra klassisk hårdrock. Att plocka in Taage var helrätt, förra skivan saknade den rösten. Känslan av YNGWIE MALMSTEENS storhetstid finns i kombinationen av gitarren och refrängerna. Ett band jag vill jämföra med är ANGEL OF EDEN, som, fast de har större tyngdpunkt på neoklassiskt, har samma grundinfluenser. Keyboardklinket som inleder ”Blood from Stone” känns befriande 2010, och låtarna tenderar att sätta sig snabbt. Powermetallfolket gillar nog lättproggiga ”Name Remains in History”. Ångan kommer av sig i ”The Fortuneteller” och till viss del i ”Lost in Time”. Men flytet återkommer i ”Sentenced to Life (in Paradise)”, en power metallstänkare. GHOST MACHINERY fortsätter den fina tendensen plattan igenom och blandar mellan klassik hårdrock och power metal. Allt får sin förklaring i den avslutande covern på BLACKFOOTS ”Send Me an Angel” från ”Siogo” (1984). Ta den låten och modernisera den med fart och tyngd. Där får du det recept som GHOST MACHINERY följer så bra. Om de bara skippar några takter ärke-power metal till på nästa platta så kan det bli ett mästerverk. Kolla in detta, det är ”Out for Blood” värd!

Face of Evil
Out for Blood
Guilty