Unlight: Sulphurblooded | FESTIVALPHOTO

Unlight: Sulphurblooded

Review620_Unlight_Sulphur

Massacre/Sound Pollution

Tyska UNLIGHT går lös med album nummer fyra. De spelar black metal med input av old school thrash och döds. Sedan 2009 består bandet av; Blaspherion, gitarr/sång, Lord Grond, trummor, och Raptus, gitarr/sång. Live ingår även basisten Nightbutcher, och de har spelat mycket med band som ANCIENT, DARK FUNERAL och ENDSTILLE.

Oajaj, här går det undan. Titellåten har nog det mesta i sig, från gammaldags thrash till hysterisk black. Ett dödsgrymt ”huuah” i blackstil, en refräng som övergår de flesta, ja speedig thrash på diaboliskt vis helt enkelt. De stillar sig för ett makabert tal till högtidlig keyboardprogrammering. Och solot i ”Dead All Things Will Be (Part 1)” är så melodiskt att det känns som att kastas mellan band och genrer. Barnskrik och getter inleder ”Sic Transit Gloria Mundi”, och ännu mer melodiskt gitarrspel följer. Sedan blir det black mestadels innan de innan de thrashar en stund. UNLIGHT blir episka i ”Pale Rider – Pale Horse”, det blir både lite schizo och ganska underhållande. Mitt i all blandning förvånar det mig att de begränsar sången till enbart growl. Alla låtar har partier som svävar mellan metal-thrash-döds-black, medan sången enbart growlas fram. Någon gång fastnar trummorna och med den enkelspåriga sången blir de då som vilket black metalband som helst – som i ”Invictus”. Oftast fungerar blandningen väl. ”Dead All Things Will Be (Part II)” är ett tungt praktexempel. Riffet i ”By the Seventh Spell” låter närmast EXODUS, vilket är positivt. Med facit i hand är detta schizofrent – metal med tvättbjörnssång och medlemmar med tydlig black-look. Men de är väldigt varierade i sin valda genre, och därmed intressanta att kolla upp.

Sulphurblooded
Dead All Things Will Be (Part I)
Sic Transit Gloria Mundi