Terry Brock: Diamond Blue | FESTIVALPHOTO

Terry Brock: Diamond Blue

Review629_Terry_B_DB

Frontiers/BAM

Terry Brock är “man of the moment” just nu. 2010 har han medverkat på GIANTS ”Promise Land”, är återföreningsaktuell med STRANGEWAYS men här är det soloskiva nummer två som gäller. Från att ha sjungit i bakgrunden på KANSAS ”Drastic Measures” (1983) till att sjunga och spela gitarr på turné med STEVE MORSE BAND innan han gick med i STRANGEWAYS, det är rockhistoria. Efter berömmelsen sjöng han i bakgrunden för band som HEAVENS EDGE och MICHAEL BOLTON. Sedan återkom han med THE SIGN, SEVENTH KEY och SLAMER. Till nuet, med på denna skiva är gitarristen/basisten/keyboardisten Mike Slamer och trummisen Andy Bigan.

Titellåten är möjligen årets AOR-låt. En så självklar refräng med romantiskt tema når hem hos alla AOR-are. Mikes gitarr är excellent och Terrys röst är bättre här än med både GIANT och STRANGEWAYS. ”Jessie´s Gone” är klockren AOR modell JOURNEY`S 80-tal. Inte konstigt att Terry namngavs som arvtagare till Steve Perry. Tempot och tyngden ökar i ”No More Mr. Nice Guy”, men inte så att han byter genre. Storslaget blir det periodvis, inte minst i ”The Rain”. En av skivans absoluta höjdare är ”Broken”. Där finns ett ovanligt tungt riff, en silkeslen melodi och en refräng med samma effekt som superlim. De flesta låtarna följer samma vinnande formula, utom möjligen att ”Too Young” har lite mer Sunset Strip i sig än resten. Efter vackra avslutaren ”Face the Night” är det dags att summera. Jag undrar om någon annan AOR kommer upp i denna klass 2010. Denna skiva kommer med på min tio-i-topp 2010, punkt.

Diamond Blue
It´s You
Jessie´s Gone