MIndsplit: Charmed Human Art of Significance | FESTIVALPHOTO

MIndsplit: Charmed Human Art of Significance

Review653_MS_Chaos

Lion/Warner

MINDSPLIT är nytt, men medlemmarna är inte nya på scenen. Matthias Holm, gitarr, och sångaren HB Andersson började skriva jobba ihop på slutet av 80-talet, innan de återupptog kontakten 2003. Två studiomusiker hoppade med i projektet; trummisen Jon Skäre och keyboardisten Jonas Lidström. Sedan tillkom även basisten Conny Payne, med ett förflutet i åttiotalsbandet MADISON. Skivan handlar om HB´s farfarsfarfar Xerxes Anderssons anteckningar från terapisittningar under namnet Prof. Xanadu. Ämnet är psykologi och mänskligt beteende. Stordåd utlovas, vi får se.

Prolog (och epilog) finns givetvis med på en djup och progressiv skiva. Talat intro direkt ur den gamla texten, innan tal och keyboards flippar ut till distad gitarr och trummor. Det hela blir för långt och skruvat redan på 2.46. Ljudet av Matthias, HB och Conny slutmixat av Fredrik Folkare och oklanderligt. Men de fortsätter göra musik för musiker i ”Silhouettes”, men refrängen är snygg (och avskalad mot resten). Detta är ingen lätt skiva att sammanfatta; Här finns svårtillgängliga låtar med saxofon (”A Purpose of Circumstance”), utan saxofon (”The Traveller”), massor med avancerade arr. KING DIAMOND-tyngd (”Abandoned Echoes”), men också en finfin powerballad (”Through the Eyes of a Child”). Fina flytande övergångar klarar de bra, och det är lite av en hit på gang med “Inside the Heart of Silence”, “Visual Minds” eller “The Eternal Flame”. Men hela skivan känns som om den är minst en nivå svårare än vad som behövs, eller så vill de verkligen visa upp sig. För gitarrspelet är mästerligt och resten är inte långt efter. Men jag undrar hur många som kommer att upptäcka det, och själv förblir jag märkligt kluven.

Prologue - The Awakening
Silhouettes
The Traveller