Thornium: Fides Luciferius | FESTIVALPHOTO

Thornium: Fides Luciferius

Review667_Thornium_FL

Soulseller/Code7/Plastic Head

Svenska THORNIUM är underground black metal av samma sort som MARDUK spelade på 90-talet. Debuten ”Dominions of the Eclipse” kom 1995, och de håller stilen. Men sedan fängslades bandledaren Thypeuz och tystnad följde. 2007 signade de med Soulseller och 2009 kom ”Mushroom Clouds and Dusk”, och lovorden haglade. Till en början gjorde Thypeuz allt själv, idag medverkar även Ulverheim, gitarr, Eligor, gitarr, och Naberus, trummor, medan Thypeuz spelar bas och sjunger.

”Mother of Abominations” ackompanjeras av dova vibrationer, ödesmättade trummor och horn. Snart tillkommer slamriga trummor och genretypiskt snabba gitarrer. Typheuz growlar ganska tydligt och låter genuint ond. Det finns mycket som är riktigt hyfsat, inledningsvis men trummorna varieras för lite, och är mest ett hamrande utan mening. Gitarristerna blandar in mer än bara black i soundet och gör ett stort jobb i att behålla mit intresse för THORNIUM. Alla solos görs dock av Michael Åberg. ”Son of the Dragon” är allt annat än trist, endimensionell black metal, endast trummorna stör. De skapar närmast magisk atmosfär i Qliphotic Raptures”, de väljer att sakta ner tempot, vilket jag efterlyst i genren. Titellåten är en effektfull och lågmäld historia, som tyvärr blir långsamt trist. Det låter som en trosbekännelse inramad av ösregn. Min favorit blir raka, närmast rockiga ”I Am Perfection”. Lågvattenmärket är ”Virgin Destroyer Redeemer”. Riktigt trist black med alla skrän och standardvarianter som genren har. Jag tycker ändå att THORNIUM gör en, för genren, bra skiva. Men för nästan varje omväxlande låt med nya idéer finns det en tristare standardmodell.

Mother Of Abominations
Archetype Of Death
Son Of The Dragon