Unruly Child: Worlds Collide | FESTIVALPHOTO

Unruly Child: Worlds Collide

Review678_UC_WC

Frontiers/BAM

UNRULY CHILD har en storslagen historia med skivor som den självbetitlade debuten, ”Waiting for the Sun”, ”UC III” (med Philip Bardowell på sång), och nu kommer fyran. Bandet har funnits i en eller annan form, men med eller utan sångaren/sångerskan Marcie Michelle Free (tidigare Mark Free). Vad har då hänt under de 16 år som förflutit sedan Mark/Marcie hoppade av och bandet lades på is? Mark har opererat sig, medan övriga original är gitarristen Bruce Gowdy (STONE FURY, WORLD TRADE) och Guy Allison (LODGIC, WORLD TRADE, DOOBIE BROTHERS). Men varken basisten Larry Antonino (PABLO CRUISE) eller Jay Schellen (HURRICANE, WORLD TRADE, ASIA) är några nybörjare och de har varit med i bandet sedan 1992. Det är mycket superlativ i infon och allt verkar vara som om bandet aldrig lade ner verksamheten. Det finns en skiva till som är klar och planer för återutgivningar, men är detta bra nog för att skapa intresse?

Det har varit massor av positiv PR kring ”Show Me the Money”. Öppningsspåret är som förväntat välspelat och produktionen känns bra tom på mina förhands-MP3. Jag måste säga att Marcie låter grövre i rösten är Mark oftast gjorde. Hela bandet låter lekfullt moget men presterar i mitt tycke ingen ny ”On the Rise” eller ”Lay Down Your Arms”. Det rockiga i musiken har oftast ersatts med en sval elegans, om i den välarrangerade titellåten. Om jag fick bestämma hade de haft fler låtar i stil med ”Love Is Blind”, en omedelbar favorit. I andra hand övertygar ”Very First Time” med sin starka refräng. Resten är snygg, sval och välgjord hjärta-smärta. Fast de tenderar att bli sega och tröga, skivan blir inte sällan ett skolexempel på hur proffsmusiker kan bli för polerade och välgjorda. För mig tappar de den attraktionskraft som tidigare utmärkte gruppen.

Show Me the Money
Insane
When We Were Young