Secret Sphere: Archetype | FESTIVALPHOTO

Secret Sphere: Archetype

Review718_Secret_Sphere_A

Scarlet/Sound Pollution

Ett cyberspaceomslag med framtidskänsla utmärker SECRET SPHERES nya “Archetype”. Den känns minst av allt som sin titel redan på utsidan. Bandet gör sin sjätte skiva, och jag imponerades av ”Sweet Blood Theory” 2008. Bandet består av bandledaren, gitarristen och låtskrivaren Aldo Lonobile, trummisen Federico Pennazzato, basisten Andrea Buratto, keyboardisten Gabriele Ciaccia, sångaren Roberto ”Ramon” Messina, och gitarristen Marco Pastorino.

Ett intro senare öppnar ”Line of Fire”. Tänk HAMMERFALLS ”Hearts on Fire” med några growlade rader och ett större arr så vet du hur det låter. SECRET SPHERE jobbar mycket med stämmor och Aldos blixtrande gitarrspel. Snabb power metal bryter mot progressiva partier. Ramon har en skön röst men jag har svårt för Federicos maxtriggade trummor. ”Death from Above” fortsätter på den inslagna vägen, och de låter och de låter som ett tyngre progg metalband med kör och allt. De får till flytet riktigt i The Scars That You Can´t See”. Låten blir en solid enhet med riff, piano och en vass refräng. Att det finns smak för det bombastiska märks tydligt i ”More Than Myself”. Gabrieles piano lugnar ner ibland, det enda störande inslaget skivan igenom är trumtriggningen. Det känns som om ”Future” kan bli en mindre hit, refrängen är en av skivans bästa. Samtidigt är det mindre tysk tattarpolka över ”Mr. Sin”, en låt som växer för varje lyssning. Skivan är konstigt nog svagast i de tre första låtarna, märligt val. Titellåten thrashar nästan i inledningen, men de gör aldrig avkall på meloderna. Avslutningen med ROXETTES ”The Look” känns som en vädjan om gigs i Sverige, eller förbandsplatsen på Gessle & Cos egen kommande turné. Precis som på föregående skiva har Aldo skrivit ihop en bra platta, och gitarrspelet imponerar.

Pattern of Thought
Line of Fire
Death From Above