The Poodles: No Quarter | FESTIVALPHOTO

The Poodles: No Quarter

Review739_The_P_NQ

Frontiers/BAM

Frontiers har snappat upp THE POODLES och börjar samarbetet med en folklig liveskiva. Bandet ”dök upp” 2006 med skivan ”Metal Will Stand Tall”, och singeln ”Night of Passion”. De fick tillträde till folkhemmet via Melodifestivalen. Två storsäljande singlar följde och en europaturné med HAMMERFALL och KROKUS. 2007 bar det dags för ”Sweet Trade”, och singeln ”Seven Seas” samt en massa turnerande. Men de nöjde sig inte med det utan gav sig på ESC igen tillsammans med gamle hårdrockaren E-TYPE och låten ”Line of Fire”, plus en europaturné till. 2008 slutade Pontus Norgern, som ersattes av gitarristen Henrik Bergqvist (ex SOUTHFORK, ex.TIAMAT). Tredje skivan ”Clash of the Elements” kom häromåret och nu gör de ett mellanspel med en live CD och DVD inför en ny skiva 2011.

Intro och jubel inleder, innan ”Too Much of Everything” känns igen. Det finns en varietékänsla över låten och jag hade inte öppnat med den. ”Nooora” låter autentiskt svenskt, och det samma gäller för ”Caroline”. THE POODLES låter inte lika okonstlat svenskt som EUROPE, TREAT och 220 VOLT gjorde på 80-talet, men en bättre öppningslåt hade underlättat. ”Seven Seas” möts av några ljusa flickskrik, och det är nog så mycket åttiotal det kan bli idag. Henrik gör en bra insats på gitarren, medan Jacob låter lite otränad och instabil, och gruppen som helhet är inte imponerande tight. Men underhållning är det, inte minst i låtar som ”Metal Will Stand Tall”, min favorit ”Like No Tomorrow”, och melodifestivallåtarna. Helhetskänslan är lite för vattenkammad, och det förstärks av senaste singeln ”One Out of Ten”, BJÖRN SKIFS-metallen ”I Rule the Night” och Flesh & Blood”, plus att ett trumsolo sällan gör någon glad. Totalintrycket är mer blandat än bandets CV antyder och jag börjar undra hur det ska gå utan Pontus Norgrens låtskrivande.

Too Much of Everything
Caroline
Seven Seas