Putraeon The First of the Old School Order Intervju | FESTIVALPHOTO

Putraeon The First of the Old School Order Intervju

Review767_Putraeon_group

Tänk tillbaka till dödsmetallens första trevande zombiefierade steg. Då fanns det inga fusioner med jazz, inga hypertekniska tilltag, inga vegetarianer, inga operainslag. I begynnelsen var det döds à là gamla italienska zombiefilmer, med långsamma steg och där zombierna blev hackmat till tonerna av en utombordsmotor. Där befinner sig PUTRAEON. Bandet har en treårig historia, bandmedlemmarna har åratal bakom sig i band som TAETRE, NOMINONEXEMPT etc. Alingsås känns som en uppåtgående metallstad med flera band och eget blomstrande skivbolag och där har nu denna Herbert West-aktiga mixtur vuxit fram. Enligt metallvärlden, främst tyska skivbolaget Cyclone Empire, är de så spännande att de fick kontrakt redan innan alla medlemmar var med. En som, förutom bandledaren Jonas Lindblood (gitarr och sång) varit med från starten är trummisen Anders Malmström. Vi tog en diskussion om zombies, renrasig dödsmetall och, givetvis, PUTRAEON. Aaaaaaargghhh!

För att inleda lite annorlunda, berätta om starten, hur får man kontrakt utan att ha ett komplett band?

- Det hela började med att Jonas blev tipsad om Cyclone Empire av en tysk kontakt, som även tipsade bolaget om Jonas. Bandet började ta form innan kontrakten, jag var med i ca ett år innan det blev klart med skivbolaget. Vi är ett stabilt band bland alla internationella it-baserade dödsmetallprojekt, och vi känner varandra och bor i samma stad. Fast alla band är projekt av ett eller annat slag antar jag. Vi kan bara repa lite tätare, med fem minuters varsel typ.

Okej, bra grund alltså. Då tar vi väl och snackar lite om skivan, var den också klar?

- Material fanns faktiskt färdigt, ja. Det mesta kommer från de tre demos som vi gjort. Det är faktiskt bara ”Storms Over Devil´s Reef” och ”Coma” som är nyskrivna. Vi la trummorna i Studio DK, som står för ”Decay”, sedan gitarr, bas och sång i Göteborg tillsammans med Daniel Kvist, som spelat med Jonas. Till sist tog vi materialet Andy LaRoques Sonic Train Studios för mix och mastering. Jonas och Andy klickar verkligen och har spelat ihop innan. Rune (Foss, gitarr) likaså, som är ett klart tillskott till bandet sedan han ersatte Hasse Sörensen. Andy är verkligen en stabil ljudkille och han känner oss och vet vad vi ska ha.

När allt bara rullar på, har ni klart med gigs och festivaler också?

- Vi har bara precis sett att promotionmaterialet har lagts ut… men det kom faktiskt ett erbjudande bara någon dag efteråt, en turné med bl.a. EVOCATION. Vi tror att det kommer mera i Tyskland och Holland, eller däromkring. Vi siktar på kortare resor, gärna weekendtripper.

Hur ser då livet ut i ett kämpande dödsmetallband, klarar ni längre turnéer t.ex.?

- Tja, det är ju jobb och familjer för de flesta, jag är dock singel. Det är ju lite att ta hänsyn till med två till tre ungar, en väntar t.ex. tillökning i sommar. Ofta är det pay-to-play som erbjuds. Jag har varit med om det tidigare i ett annat band, som förband till BENEDICTION. Då får man ta banklån för att klara både att betala för att spela och lönetappet.

Vad tror du om PUTRAEONS framtid, vad gör ni om fem år?

- Då har vi släppt fem skivor! Jonas driver på med låtar, vet inte hur han orkar allt. Rune är också en duktig kille som varit bandledare. För honom är det en ny situation med ett färdigt koncept. Till nästa skiva har vi nog tio låtar under konstruktion redan, och ytterligare en till två gamla demos lär nog hamna på kommande skiva också.

Vad säger Cyclone Empire om dessa planer?

- Nu minns inte jag vad som stod på kontraktet riktigt, men det kan nog bli ytterligare skivor där. De sköter sig så bra att vi gärna stannar!

Hur ska ni komma ut och synas, vad planerar ni att göra utöver nya skivor?

- Vi vill ut och spela, vi tror på mer aktiviteter i Tyskland och däromkring, gärna tillsammans med DEMONICAL, EVOCATION eller NOMINON. Jag har pratat med Perra (trumpiskare i NOMINON) om att hitta på något.

Men i släpper inte skräckfilmsinfluenserna hoppas jag, vilka har påverkat mest?

- Jonas är galen i Lovecraft, så det blir det inte tal om. Jag har dåligt filmminne, men självklart gillar vi gamla italienska zombiefilmer, med långsamma zombies, inga nyare tolkningar, Argentos verk, Hellraiser, omen, gamla Texas Chainsaw Massacre och Re-Animator. Vi kommer att hålla oss till det vi gillar och tror på. Inga nymodigheter eller förändringar här, då måste man bli ett nytt band.

Med dessa slagkraftigheter skiljs vi åt. PUTRAEON har satt sitt avtryck på den svenska dödsmetallkartan. Håll utkik efter min kommande recension. Anders & co kommer vi att höra talas om, för den svenska vågen har hittat hem ute i Europa. Hoppas att just du som läser bidrar till att den får ökat utrymme här hemma också!