Deathening: Finlir och råsopar | FESTIVALPHOTO

Deathening: Finlir och råsopar

Review784_Deathening_band

DEATHENING: Finlir & Råsopar

Studiorävar, proggare och råa tongångar, som om CAB skulle börja spela dödsmetall? DEATHENING är inte som andra band, jag skulle hellre gissa på ett ultraförfinat studioprojekt än ett seriöst band i den tunga divisionen. Bandet har sina rötter i både Göteborg och Malmö, men spektrumet är vidare än så. För att få klarhet i det hela så bad jag om att få lite frågor besvarade, och vilka är bättre lämpade att svara än grundarna Pål Callmer och Arnold Lindberg.

1. Berätta om skivan, låtmaterialet, skrivprocessen (med alla finlirare & tekniker, vem gör vad), studiotiden etc.

Pål Callmer: Skivan är inspelad på lite olika ställen, men allting utom mastringen har jag och Arnold gjort. Trummorna är inspelade i Sound Industry Studio; Arnolds studio i Göteborg, gitarr och bas hemma hos mig i min studio, sången är lagd i numera nerlagda Bad Taste-studion Mission Hall så långt ut på en skånsk åker man kan komma. Sen är mixen gjord på King Edward Filmproduktion där jag jobbar som ljudläggare, kompositör och klippare. Mastringen står Dragan Tanaskovic på Bohus Sound för. All text och musik har jag gjort och låtarrangemangen brukar börja med att jag och Arnold testar mina riff till lite olika trumkomp i studion.

Arnold Lindberg: Rakamarow Records är ett eget bolag, startat på grund av bristande ork och lust från vår sida gentemot skivbolag som inte gör sina åtaganden...

Pål: Folk har ifrågasatt i många år varför vi inte släpper våra skivor själva och till slut var det bara å ge upp tanken om att vara enbart musiker och inte säljare. Nu biter vi ihop och gör det själva istället.

2. Hur har ni fått ihop soundet med era olika bakgrunder och erfarenheter? Hur beskriver ni er som band?

Arnold: Jag och Pål har jobbat ihop i olika konstellationer i över 15 års tid. Provat sig fram i till olika sound och genrer i egna studior. Pål har lyssnat mer på gammal döds som CARCASS, NAPALM DEATH och DISMEMBER, medan jag kommer mer från METALLICA, PANTERA och mer "vanlig" hårdrock. DEATHENING har ett brett spektrum av influenser och har kokat ihop en gedigen blandning av hårdhet, teknik och metal.

Pål: Vårt sound baseras mycket på gitarrerna som ofta är tvåstämmiga. Dessutom många melodiösa solon och slingor. Ganska frekventa skiftningar mellan snabbare 2-takt och tyngre gung och shuffle. Det finns massor av klurigheter och skumma vändningar att upptäcka om man nu är intresserad av det, vilket jag är. Vad gäller olika erfarenheter och bakgrunder så är det inget annat än en tillgång. Jag kan inte se det som ett hinder. Vi har väldigt kul ihop, vilket är en förutsättning för bandets existens. Det var så jag satte ihop oss; genom att hitta bra musiker som man har utbyte av på det personliga planet. Bra polare helt enkelt.

3. Var på skalan inom dödsmetallen anser du att ni befinner er?

Pål: Sex komma tre...

Arnold: Vilken skala...?

Pål: Vi blandar många olika influenser från olika håll som inte alltid kommer ur genren death metal. Givetvis är materialet mycket påverkat av den döds som gjordes under 90-talets första hälft, men mest handlar det om att få till låtar som är en blandning av hårt, aggressivt, tungt sväng och melodiösa partier. Sen måste det vara kul att spela också. Sången gör ju att det sen hamnar i facket death metal, men man kan nog hitta referenser till många delar av hårdrocken, och annat också. Så på den skalan kan man väl säga att vi breder ut oss ganska rejält. Vi är ju inte nere i det brutalaste grindträsket men det måste vara en annan skala?

4. Vad gör DEATHENING om fem år?

Pål: Jag hoppas att vi kan ha spelat in två plattor till och etablerat oss såpass att det går runt för oss och att det fortfarande är det roligaste vi vet att spela in och stå på scen. Det är ingen lätt sak att lyckas nå ut; det finns så otroligt många band som slåss om uppmärksamheten, men jag hoppas att vi kan lyckas övertyga folk att DEATHENING är ett band att lägga på minnet. Det finns planer att sätta igång med nästa platta i sommar.

5. Vad händer härnäst (PR, festivaler, gigs/turnéer etc.)? Hur mycket kan ni göra med DEATHENING/lägga tid på med alla andra åtaganden ni har?

Pål: Vad gäller gig har vi för närvarande inbokat ett releasegig på Sticky Fingers i Göteborg 25/2 och Kb i Malmö 20/5. Övriga bokningar bekräftas senare.
Arnold: Vi försöker få lite festivalgig runt om i Sverige och Europa till sommaren -11. Ingen turné planerad än så länge... PR sköts via Triada Communication.

Pål: Andra band, jobb och familj ska också hinnas med, men man får försöka att göra plats för det som är viktigt - hårdrock. Man får ta det som det kommer och planera tiden väl. Sen hjälper det naturligtvis att folk runt en inser hur viktigt det är att ställa sig i replokalen eller åka iväg på gig istället för att göra annat.

Som vanligt med svenska band så blir nog genomslaget större utomlands. Men detta är ett intressant band med framtiden för sig. Förfining skadar inte i dödsmetallen, men detta är så mycket mer. Jag rekommenderar starkt skivan och hoppas få se dem på vägarna även här hemma.