Desultory: Stone Death Forever | FESTIVALPHOTO

Desultory: Stone Death Forever

Review788_Desultory_band

Svenska band från 90-talet har alltid haft en särställning inom dödsmetallen. DESULTORY tillhör de band som kom och gick, men som har en stark underground-ställning. Debutskivan ”Into Oblivion” var genredefinierande och en av de starkaste debutskivorna i jämförelse med samtida som ENTOMBED och DISMEMBER. Samtidigt skapade deras (tidigare) avskedsskiva ”Swallow the Snake” (1996) närmast oreda bland fansen. Det var inte så konstigt att de återkom som ZEBULON 1997, men då inom stoner. Nu har ZEBULON åter blivit DESULTORY, med buller och bång, och vad har sångaren/gitarristen Klas Morberg att säga om det?

Berätta lite om nya plattan; koncept? Koppling till omslaget? Låtarna? Skrivprocessen efter alla år?

KM; Vi började skriva tidigt 2009 och i november gick vi in i studion. Vi har varit väldigt noggranna med att göra det här på rätt sätt, vi ville vara helt säkra att vi kunde leverera en DESULTORY platta som är minst lika bra som det vi gjorde i början. Vi är inte intresserade av en trött nostalgiåterförening utan detta var 100% engagemang från alla. Låtarna är som jag känner det helt nya DESULTORY låtar men vi har lyckats behålla den där känslan som gjorde våra 2 första plattor lite speciella. Håkan har varit den mest drivna i låtskrivarprocessen den här gången och kommit upp med merparten av låtarna och riffen, vi har jobbat mer på egen hand denna gången och kommit till lokalen men hyfsat klara låtidéer men vi har hjälpts åt att arrangera alla låtar tillsammans. Travis Smith gjorde omslaget, det tog en jävla tid men det blev riktigt bra till slut, vad vi gjorde var helt enkelt att vi skickade texterna och lite beskrivningar av vilken känsla vi var ute efter och utifrån det fick han jobba fram omslagsidéerna och så var vi med och tyckte till genom hela processen.

Hur kändes det att återkomma? Hur har dödsscenen ändrat sig? Vad fick er att återkomma, vem/vilka var drivande?

KM; Vi har ju alltid lirat tillsammans så det var egentligen inget dramatiskt för oss. Vi har ju genom åren fått en massa förfrågningar om att starta upp igen men vi har inte känt för det förrän nu. Vi har ju alltid lyssnat på extrem musik så vi har självklart varit uppdaterade på vad som händer, den stora skillnaden som jag känner är ju framförallt att när DESULTORY började fanns ju inte internet (!!!) och det har ju ändrat saker och ting inom musikindustrin en aning.

Vad har ni fått för respons på återkomsten? Plattan? Re-releaserna?

KM; Responsen på nya plattan har varit överväldigande, vi har fått fantastisk kritik i princip överallt så det är jävligt kul. Många hör av sig och berättar hur mycket de gamla plattorna betytt för dem och att det är grymt att vi är tillbaks, sånt blir man riktigt glad över att höra så klart. Re-releaserna är inte släppta ännu men jag tror att de kommer att bli riktigt schyssta.

Vad vill ni uppnå med återföreningen som ni inte hunnit med innan?

KM; Vi vill göra nya grymma DESULTORY låtar och nya plattor samt komma ut och spela igen helt enkelt

Hur ser det ut med PR, live, festivaler etc.?

KM; Vi gör en massa intervjuer för tillfället och i sommar hoppas vi komma iväg på ett antal festivaler, både i Sverige och utomlands, vissa grejer är bokade och klara och vissa är på gång.

Vad kan vi förvänta oss i framtiden från DESULTORY? Har ni några planer kring hur lång bandets framtid skall vara?
Vi har inte planerat något annat än att vi vill göra fler låtar och plattor, vi har redan gjort ett par nya låtar till nästa album… sen får man se vad som händer. Vi har ingen mer detaljerad masterplan än att ge ut nya feta DESULTORY plattor.

Tack för din tid/Miggo/Festivalphoto
Stort tack för intervjun…/ Klasse