Flotsam and Jetsam: The Cold | FESTIVALPHOTO

Flotsam and Jetsam: The Cold

Review836_Flots_The_Cold

Nuclear Blast/Sound Pollution

Phoenixbandet FLOTSAM AND JETSAM har orättvist oftast fått mest uppmärksamhet för att de levererat Jason Newstedt till METALLICA. Tjafs. Tänk på att de i eget namn släppt tio skivor med denna, 12 singlar/EPS och tre DVD. Skivdebuten kom 1986 med ”Doomsday for the Deceiver”, enda skivan som fått 6K av 5 möjliga i Kerrang! Dagens sättning är något mer original då Michael Gilbert är tillbaka som gitarrist, tillsammans med Ed Carlson. Sångaren Eric A.K. har varit med sedan starten, undantaget ett kort avhopp till countrygenren (!!), och rytmsektionen Jason Ward, bas, och Craig Nielsen trummor, har varit med sedan 1991 respektive 1997. Okej, se nu till att ta mig tillbaka till de goda minnen jag har av bandet!

Inledande ”Hypocrite” låter FLOTS samtidigt som det finns en modern touch. De är ganska tunga, men långtifrån thrashigast. Det svänger om ”Take”, men jag har hört låten förut. Överraskande nog har de lite keyboards inlagda, utan att störa deras sound, eller deras sound sedan 90-talet. Eric låter så desperat som han ska, och de känns tighta. Tilläggas bör kanske att det är ex-gitarristen Mark Simpson som spelar på skivan, inte Michael Gilbert. Vem som än gör solot är det snyggt! Titellåten är en tung, men även mjukt melodiös historia. De känns som allra mognast i låtskrivande på denna CD. Thrash möter nästan unplugged-känsla och 90-talsgrooves. Det atmosfäriska har aldrig fått så här mycket utrymme tidigare, de vågar ta ut svängarna. För de mer traditionella finns ”Black Cloud” och ”Falling Short”. Fast det är sällan riktigt retro eller riktigt modernt, för riffandet blandas med grooves och syntslingor och, tja, de har anpassat sig till ett vinnande recept tror jag. Det vore inget FLOTS-album utan en bokstavsförkortningslåt. ”K.Y.A.” har ett traditionellt stuk, fattas bara annat, de har ju ett arv att förvalta. Men huvudsakligen är de med sin tid. Jag tror att låtar som ”Better Off Dead” och ”Secret Life” är bandets framtid. Jag tror att detta är en ny början för ett FLOTSAM ANDR JETSAM som varit ett entusiastband under lång tid. Välkomna tillbaka in i matchen.

Hypocrite
Take
The Cold