Zero Illusions: Oblivion | FESTIVALPHOTO

Zero Illusions: Oblivion

Review838_ZI_O

Zero Illusions Productions/Sound Pollution

2004 markerade starten för ZERO ILLUSIONS. De har hunnit med att spela på både Metal Town och Sweden Rock, gett ut ”Prologue to Eternity” och ”Enter Eternity” och nu släpper de skiva nummer tre. Sweden Rock Magazine kallade dem en modern variant av URIAH HEEP, andra jämförelser har gjorts med DREAM THEATER, BLACK SABBATH, VOLBEAT, RAMMSTEIN, METALLLICA m.fl. Är det ens möjligt att ha ett så spritt sound?

De inleder ganska ordinärt med ”Alive”. Sångaren Björn Asking har en hyfsad pipa och ägnar sig åt att sjunga utan krusiduller. Raka riff och lätt dubbeltramp gör att låten passar på scen. ”Rise to the Challenge” får lite distad röst, i övrigt är det samma formula med driv i alla enkelhet. Basisten Tomas Reinersson lägger den rätta tyngden i ”Who Are You”, en låt med mycket METALLICA i blandningen. Jag får ett eko av MENTAL HIPPIE BLOOD också, kan det vara så. Det ekar skönt av BLITZKRIEGS thrashigare ögonblick i ”Honesty”. Det följs av ett lugnare parti av det slag som BLACK SABBATH behärskade till fullo förr. Var ekot av URIAH HEEP låter sig hittas funderar jag på, kanske kan det vara plattans höjdpunkt ”Son of the Devil”? Ljudet känns ärligt, och fattas bara annat när Andy LaRocque har rattat. Titellåten är en mycket representativ historia för bandet. Tyngd från METALLICA, inspirerat basspel, liveanpassning och rakt på. ”Get Out” försämrar inte bandets chanser på scen, mysgung i lite lugnare tempo, utan att tappa tyngd. ZERO ILLUSIONS känns inte särskilt svenska, och inte kan jag höra alla de olika trendiga band som de påstås likna. Men de är en trevlig bekantskap som jag önskar lycka till.

Alive
Rise to the Challenge
Who Are You