King Kobra: S/T | FESTIVALPHOTO

King Kobra: S/T

Review908_KK_ST

Frontiers/BAM

1984, det var startåret för KING KOBRA. Gruppen bildades av (redan då) erfarne trummisen Carmine Appice (VANILLA FUDGE, ROD STEWART, OZZY OSBOURNE), som samlade ihop ett ganska okänt gäng. Gitarristerna David Michael-Philips (senare i LIZZY BORDEN), och Mick Sveda (senare i BULLET BOYS), basisten Johnny Rod (senare i WASP) och sångaren Mark Free (senare i UNRULY CHILD och SIGNAL) ficka alla en knuff i karriären av att turnera med band som IRON MAIDEN och TED NUGENT. Det blev några hits för KING KOBRA, inte minst med ”Never Say Die (Iron Eagle)” till filmen med samma namn. Bandet gjorde ett återföreningsförsök 2001 med plattan ”Hollywood Trash”, men det vara bara Mick och Carmine som var med på det bottennappet. Nu är alla original med utom Mark, som ersatts av välkände Paul Shortino (ROUGH CUTT, QUIET RIOT etc). Är de ”Ready to Strike” denna gång?

Fem äldre gentlemän som gör 80-tals ”whooa whoa-metal” för en åldrad publik, är det så enkelt att avfärda dem? Paul har gett bandet ett aldrig tidigare skådat bluesigt djup. Carmine är en erfaren trummis med stjärnglans, David och Mick har spelat gitarr länge nu, och Johnny, ja han vet hur man håller djupet. Visst finns här hårspraysdoftande 80-talsnostalgi i t.ex. ”Live Forever”, men också större mognad i en mängd låtar. Samtidigt upplever jag att de inte förnekar sitt ursprung. Det finns drag av så väl JUDAS PRIEST som DOKKEN, till och med lite 60-talsvibbar i ”Crying Turns to Rain”. Jag upplever at Paul Shortino var rätt val för bandet. Sammantaget kör KING KOBRA en schysst platta för de som valt att växa upp senare i livet. Jag respekterar dem för att de inte helt överger sitt ursprung, och jag gillar att de visar prov på att ha släppt hårsprayen och vuxit upp. Inte illa alls, ett fynd jämfört med ”Hollywood Trash”.

Rock This House
Turn Up the Good Times
Live Forever