Drakar: Let Draka/Flight of the Dragon | FESTIVALPHOTO

Drakar: Let Draka/Flight of the Dragon

Review911_Drakar:_LD_FotD

I Hate/Sound Pollution

I Hate kör vidare med sina återutgåvor av gammal och dammig öststatsmetall. Inte är den då glömd inte, för bandet återförenas för en spelning på Muskelrock i sommar. .. Denna recension gäller endast den tjeckiska originalvarianten, men i handeln kommer både den varianten, och den Europaanpassade engelska exportplattan att finnas på en dubbel-cd.

Inledande ”Drak vstává kazdou noc” är en mix av sällan skådat slag. Inledningen är östeuropeisk, sången talad, gitarren ganska snäll och trummorna dämpade. ”Démon uchvatitel” har en udda rytm, och den nöts in i lyssnaren med en technoliknande envishet. Gitarrspelet är, som vanligt i öst, ganska flyhänt och visar spår av mer än metal. Bortom Järnridån fanns inte samma utbud av influenser som i väst. Egenartat är det minsta man kan kalla DRAKAR. De låter svagt doomigt i ”Tunelem zpátky”, samtidigt som gitarrerna gör lättviktiga utflykter. Ivan Sekyras röst påminner på ett sätt om Boss i ROOT, den är dämpad, närmast talad och ödesmättad. Det känns väldigt avlägset med västeuropeiska mått mätt. Att det står ”mystic metal” på omslaget känns faktiskt väldigt naturligt. ”Dvojnik” inleder med engelsk- och holländskspråkiga radioröster, och en presentation av både bandet och låten, som på engelska heter ”Kingdom of the Walls”. Gitarrplocket har en dimension av tidiga IRON MAIDEN, tyvärr är gitarrspelet mycket bättre än sången. De blandade vidare med poppigheter, tyngd, korus, snabba låtar, mjuka låtar, och t.o.m. mer västeuropeiskt sound. ”Siam” avslutar lika spännande och udda. Detta ÄR egenartat! De gjorde ingen platta för VM i finlir och finess, men det är ett intressant köp för dig som tror du har allt!

CD1
Drak vstává kazdou noc
Démon uchvatitel