Warrant: Rockaholic | FESTIVALPHOTO

Warrant: Rockaholic

Review924_Warrant_Rockaholic

Frontiers/BAM

Ujuj, nu växel pudelfrillan ut! 1989 debuterade WARRANT med ”Dirty Rotten Filthy Stinking Rich”, och plötsligt visste alla vilka som gjorde ”Down Boys”, ”Sometimes She Cries” och ”Heaven”. Detta plus turnerande och dominans på MTV gjorde bandet till världskändisar. Och det kom mera! ”Cherry Pie” minns varenda kille, inte minst minns man videon. Sedan mjukade de till det med ”I Saw Red” också. Några år senare kom grungen och WARRANT blev hårdare med ”Dog Eat Dog” – tyvärr. Sedan vart det ganska tyst, förutom fyra ganska okända plattor och några samlingar, till 2008. Sedan återförenades originalen Joey Allen och Erik Turner, gitarr, Jerry Dixon, bas, och Steven Sweet, trummor. Jani Lane var inte intresserad sp in på sång kom Robert Mason (LYNCH MOB). Denna skiva avlades ihop med erfarne storproducenten Keith Olsen (OZZY, WHITESNAKE). Bästa skivan någonsin säger gitarristen Joey Allen, kan det vara så bra?

De öppnar med ”Sex Ain´t Love” – lika kaxigt som någonsin förr av de tunnhåriga herrarna. ”Snake” gungar som när bandet stod på topp, och Robert känns som ett utmärkt val bakom miken. En smygare à là ”Uncle Tom´s Cabin” får de till i ”Dusty´s Revenge”, inte illa alls. De bygger vidare på sina goda sidor och gör sin grej. De visar också upp en försiktig mognad i t.ex. softa ”Home”, där arret talar om erfarenhetsåren. Men de håller tyvärr inte det inledande tempot skivan ut, då hade det varit tidernas comeback. Men de lägger sig mellan pudelmetall och mjukmys, mellan ”Candy Man” och ”Found Forever”. Innan de avslutar med ännu en kalaslåt i form av ”The Last Straw”. Jag hade gärna setta att fjorton låtar blivit tolv, och att de hade strukit flata ”What Love Can Do” och överlånga ”Sunshine”. Men som helhet är detta ett prima bevis på en efterlängtad comeback/återgång till den musik de gör bäst av ett band som verkar vara på väg mot sin gamla storform.

Sex Ain´t Love
Innocence Gone
Snake