Sacred Reich The American Way recension | FESTIVALPHOTO

Sacred Reich The American Way recension

Review97_Album_Cover

SACRED REICH bildades i Phoenix, Arizona, 1985. De slog igenom med en bra låt på "Metal Massacre VII" och genom att gästa på skivor. Basisten och sångaren Phil Rind ersatte Jason newstedt i FLOTSAM & JETSAM några veckor, trummisen Gregg Hall ersatte temporärt Dave Lombardo i SLAYER etc. Mot slutet av 1987 släppte de debuten "Ignorance" som lät som SLAYER möter hardcore. Bandet blev berömt för sina politiska texter, som de vidareutvecklade på miniskivan "Surf Nicaragua". Men det var covern på "War Pigs" som fick mest uppmärksamhet. 1989 spelade de på Dynamofestivalen, ett gig som fångades på tape på EP´n "Alive at the Dynamo". 1990 gavs detta renu recenserade album ut, och det ansågs vara en god utveckling. Är det fortfarande njutbart 2009? Bandet återförenades för att spela på bl.a. Wacken, och nu planerar de en festivalturné 2009.

Öppningslåten "Love...Hate" innehåller eftertänksam text, en musikalisk nivå som var högre än på de tidigare skivorna samt deras egen thrashvariant med Geezer Butler-liknande basgångar. jag minns titellåten från Headbanger´s Ball, och det var anlednigen att jag köpte skivan för 19 år sedan. De uppfyllde verkligen metals alla krav på uppror på ett kritiskt sätt som de delade med MEGADETH. Musikaliskt anser jag att de lämnade banan efter denna skiva, då de senare kom att fokusera ännu mer på texterna och balndade nog t.o.m in lite grunge. "Crimes Against Humanity" är annu ett mycket bra spår, och det var även skivans arbetsnamn. De lyckades vara tankeframkallande och metal samtidigt med "The way that it Is". Det starka koruset omges av mötet mellan BLACK SABBATH och thrash av SACRED REICH. De gör ingen speed/thrash förren i "State of Emergency", i vilken tyngd möter fart på några ställen. Den pågående debatten 1990 om hur metal förstörde ungdomen får sig en rejäl snyting i "Who´s to Blame". Slutet med "31 Flavors" fick mg att helt avstå vidare skivköp med gruppen och sticker verkligen ut. Jag håller fast vid det än idag eftersom låten innehåller tillräckligt med blåsinstrument och funk för GLENN HUGHES. Texten är lika välformulerad som vanligt och handlar om att det finns mer musik att upptäcka än metal. Det var inte vad jag ville höra 1990! Demolåtarna, som är bonusar på discen, visar hur bandet verkligen lät, och jag gillar dem. Bill Metoyer har visserigen inte producerat dem men de låter mer thrash och mer 80-tal än skivan. Att de låtarna nu ges ut lyfter faktiskt skivan. "31 Flavors" är nerkosrtad till ett jam, vilket passar mig utmärkt. Jag besvarar min första fråga med en annan, kan bandet skapa ett lika bra album nu 2009?

Track list
Love...Hate
The American Way